Help Me To Spread Islam Because Of Allah / Bantulah Aku Menyebarkan Agama Islam Kerana Allah

Semua Hakcipta Adalah milik Allah Kerana Ilmu Allah Sangat Luas Dan Tiada Sebarang Larangan Jika Hendak Copy Sebarang Article Dari Sini Atas Tujuan Menyebarkan Islam(ILMU).

Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".( surah Ibrahim : 7 )


Maka Dengan Itu Ucapkan Syukur Alhamdulillah Kerana Allah sentiasa memberikan Petunjuk dan Hidayahnya kepadaku, memberikan Kesihatan kepadaku, memberikan kejayaan hidup kepadaku Dan memberikan Kekayaan harta kepadaku Dan juga Bersyukur sangat sangat atas segala nikmat yang diberikan kepadaku.

Ya Allah Ya Tuhanku, Ya Allah Wahai Tuhan yang Maha Penyayang. Wahai Tuhan yang memiliki Arash yang mulia, Wahai Tuhan yang Maha Mencipta, Wahai Tuhan yang Maha Berkuasa Mengembalikan, Wahai Tuhan yang Maha Berkuasa melakukan apa yang dikehendaki, Kami bermohon kepadaMu dengan cahaya keAgunganMu yang meliputi ArashMu, dengan kekuasaanMu yang Engkau telah tentukan ke atas seluruh makhlukMu, dengan rahmatMu yang meliputi setiap sesuatu. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau. Wahai Tuhan yang menolong orang-orang yang meminta pertolongan, ku mohon kepadamu Ya Allah sesiapa pun yang membaca blog ini engkau rahmatilah mereka, berilah hidayah kepada mereka, bukalah hati mereka, pimpinlah mereka ke jalan yang benar kearah jalan yang diredhai oleh mu. Amin Ya Allah.

Baca Quran Online - klik link kat bawah

Membaca Quran - Dengan Suara Dan Terjemahannya. -Klik Sini-
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka bersifat yang demikian ialah orang-orang yang berjaya. ( surah Ali Imran : 104 )

Jangan Lupa Untuk Berselawat Keatas Rasulullah S.A.W.

Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul kami (Muhammad s.a.w) yang menerangkan kepada kamu (akan syariat Islam) ketika terputusnya (kedatangan) Rasul-rasul (yang diutus), supaya kamu tidak (berdalih) dengan berkata (pada hari kiamat): Tidak datang kepada kami seorang pun pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran (yang mengingatkan kami). Kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. ( Surah Al Maidah : 19 )

Monday, September 24, 2007

Fadhilat surah AL-AN'AM

Tanbihul Ghafilin (Peringatan bagi yang lupa)

Dengan nama Allah s.w.t. yang Maha Agung, Maha Pemurah, Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun dan segala Puji-pujian serta Kebesaran yang selayak dengan Kekuasaan-Nya yang mengandungi Keberkatan, Kelazatan, Kemanisan, Ketenangan dan Ketenteraman yang tidaklah tersembunyi kepada orang yang pernah menyebut nama yang suci itu dan pernah mencintai-Nya buat beberapa lama.

Sabda junjungan Agung kita semua umat Islam Baginda Rasulullah s.a.w: "Ballighu anni walau aayah" (Sampaikanlah apa yang kamu dapat daripadaku walau hanya satu ayat)


Surat al-An'am adalah suart yang terbesar dan terang berkatnya juga telah masyur keistimewaannya. Maka sebaiknya anda membaca surat tersebut dan selesai membacanya berdoa yang bermaksud:

" Dengan nama Allah yang Maha Pengsih lagi Maha Penyayang. Dan semoga Allah memberi rahmat kepada penghulu kami Nabi Muhammad, keluarga dan sahabat-sahabatnya sekelian, mudah-mudahan Dia menyelamatkan mereka.Ya Allah, wahai yang singap menghitung, wahai yang dahsyat sekda, wahai yang pengampun lagi penyayang, wahai yang membuat sebab, wahai yang membuka pintu, wahai penunai hajat, wahai penerima doa, wahai pemberi kebaikan, wahai yang mengaturkan kebaikan, wahai yang menghidupkan yang mematikan, wahai cahaya langit dan bumi, wahai yang mengampunkan segala doa. Wahai yang menutupi aurat, wahai yang menghapuskan keburukan, wahai yang menolak bala, wahai yang menunaikan segala hajat, tunaikanlah hajatku pada saat ini (..........................) Wahai Tuhan orang yang mula-mula dan yang terkemudian, wahai yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan (3kali) Sesungguhnya perkaraNya, apabila ia menghendaki sesuatu hanya cukup berkata, jadilah engkau maka jadilah ia. Maka Maha Suci Dia yang didalam kekuasaanNya alam malaikut tiap-tiap sesuatu dan kepadaNya kamu dikembalikan. Semoga Allah merahmati penghulu kita Nabi Muhammad, keluarga dan sahabat-sahabatnya, dan semoga Dia memberi keselamatan untuk mereka semua. Dan segala puji bagi Allah Tuhan seluruh alam semesta."

Lalu memanjatkan permohonannya dan ketika sampai pada ayat 124 yang bermaksud:

"Dan apabila datang kepada mereka ayat (tanda), mereka berkata, kami tidak akan beriman sehingga didatangkan kepada kami apa yang pernah didatangkan kepada Rasul-rasul Allah. Allah-lah yang lebih tahu sekira-kira bagaimana Dia menjadikan risalah"

diantara dua lafaz Allah itu maka berdoalah yang bermaksud:

"Dengan nama Allah yang pengasih lagi penyayang. Ya Allah, Tuhan yang menyeru-Mu maka Engkau tidak mahu memperkenankannya, dan orang yang memohon kepada-Mu maka Engkau tidak memberikannya dan orang yang memnyewa kepada-Mu maka Engkau tidak menyewakannya dan orang yang meminta tolong kepda-Mu maka Engkau tidak mencukupkannya (wahai yang menolong (3 kali)), kepada-Mulah aku minta tolong, bantulah aku wahai yang membantu, berilah aku hidayah daripada sisi-Mu, dan perbuatkanlah kepadaku apa yang patut menurut ilmu-Mu, dan jangan perbuat kepadaku apa yang ingin hatiku, maka sesungguhnya Engkau adalah pemberi ketakwaan dan keampunan, wahai yang sigap menghitung, wahai yang dahsyat menyeksa, wahai yang pengampun, wahai yang penyayang, wahai yang membalikkan biji, wahai yang membuka segala pintu. Wahai yang mengatur segala kebaikan, wahai yang menunaikan segala hajat, tunaikanlah hajat-hajatku, sembuhkanlah penyakit kami, langsaikanlah hutang-hutang kami, tutuplah aurat kami, bukakanlah kebuntuan kami, rahmatilah orang-orang yang mati diantara kami, perkenankanlah doa-doa kami, berilah keampunan kepada kami, yang masih hidup dan peliharalah kami daripada kerosakan dan bala. Ya Allah, ampunilah kami, ayah kami, ibu kami, guru-guru kami, yang pernah mengajar kami dan sekelian kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat dengan kebenaran al-Quran yang mulia dan rasul yang mulia. Ya Allah, sampaikanlah hajat kami, berilah kami kesudahan yang baik, dan hindarkanlah kami daripada api neraka dan dari azabnya. Dan masukkanlah kami kedalam golongan orang yang baik-baik dengan rahmatMu, wahai yang paling pengasih diantara yang pengasih. Maha suci Tuhanku yang Agung, Maha Suci Tuhanku yang Agung.

Sekadar pengetahuan anda, ayat al-An'am itu turun diMekah sekaligus, tidak menentu, pada malam hari dimana turun bersamanya tujuh puluh ribu (70,000) malaikat denmgan iringan tasbih, tahmid dan tamjid, hampir-hampir bumi bergoncang kerananya maka Nabi Muhammad s.a.w. cepat-cepat sujud dengan membaca yang bermaksud:

"Barangsiapa membaca surat al-An'am maka tujuh puluh ribu malaikat memohon ampun kepadanya pada malam dan siang harinya."

Juga sabda Baginda s.a.w.

"Barangsiapa membaca tiga ayat permulaan surat Al;An'am sampai hafal "taksibunna" dipagi hari maka Allah s.w.t. mengarahkan tujuh puluh ribu malaikat untuk menjaganya dan amalnya tertulis terus sampai kiamat, juga turun dari langit ketujuh malaikat dengan besi, sewktu-wktu syaitan hendak mengenakan kepadanya suatu keburukan maka dipukulkannya godam itu, pula antara dia dan syaitan ditegakkan tujuh puluh ribu penghalang, dan kelak sewaktu hari kiamat terjadi. Allah s.w.t. berfirma: "Hai anak Adam, berjalanlah dibawah bayanganKu, makanlah buah-buahan syurgaku, minumlah air telaga Kautsar dan mandilah pada sungai Saisabil, maka kamu sebagai hambaKu dan Aku adalah tuhanmu, tiada bagimu hisab dan siksa."

(Syeikh Zadah, riwayat dari Imam al-Wahidi, didalam al-Wasith)

Ada juga faedah atau khasiat dari Surat Al-An'am ini ialah sebagaimana berikut:

  • Dapat mengubati penyakit dengan cara membacakan ayat ini kemudian telan ludah kita sendiri seraya dibayangkan meratakan penyakit itu diseluruh anggota yang sakit itu dan seterusnya mengusir atau mengeluarkannya dari tubuh yang sakit.

  • Untuk menjaga diri agar terhindar dari zalim, sihir dan khianat orang lain. Untuk itu wiridkanlah tiap-tiap hari sesudah sembahyang Maghrib dan sembahyang Subuh. Insyaallah kita akan terpelihara dari sifat tersebut diatas.